- 제목
- [한/E/中] 2025학년도 2학기 생활관 퇴사 안내 / 2025 Fall Dormitory Move-Out Notice/2025年秋季学期宿舍退宿通知
- 작성일
- 2025.12.02
- 작성자
- 미래생활관
- 게시글 내용
-
<2025학년도 2학기 생활관 퇴사 안내>
1. 대상자: 생활관 입사생 전원
※ 계절학기(24박) 신청자: 퇴사 처리 후 12. 28.(일) 13:00 이후에 다시 입사
※ 장기입사(62박) 신청자: 퇴사 처리 후 12. 20.(토) 18:00 이후에 다시 입사
2. 퇴사기한: 2025. 12. 20.(토) 낮 11:00까지
3. 퇴사 안내
가. 퇴사 절차
방 청소 및 짐 정리 ▶ 연세포털-입/퇴사처리 메뉴를 통해 "퇴사 처리" ▶ 각 학사 안내실 방문 ▶ ① 카드키 반납, ② 퇴사 서명 ▶ 퇴사 완료
“퇴사 처리”
1) 방법: 연세포털 로그인 > 기숙사 > "입/퇴사 처리" 메뉴
2) 내용: 퇴사일 작성, 생활관 시설물 및 비품 불량․파손 여부 체크
※ 퇴사 처리 기한 이후 카드키 및 방 시설(비품) 파손이 발견될 경우 수수료가 부과될 수 있습니다.
※ 퇴사점검표 비품/시설물 점검 리스트: 냉장고 청소/파손 여부, 방비, 건조대, 의자, 책상, 책꽂이, 침대, 옷장, 변기솔, 방청소, 샤워헤드 복구 여부*, 기타(화장실청소 등)
* 개인용 샤워헤드 사용 시 퇴실 시에는 기존 샤워헤드로 복구
카드키 반납
퇴사시 안내실에 카드키를 반납하지 않을 경우, 증명 발급이 제한*됩니다.
*증명 발급 제한: 성적 증명서 등 각종 학교 발행 증명서 발급이 제한됨
나. 퇴사 후 특별 점검 사항
1) 위 퇴사기한 이후 방에 남아있는 짐은 버린 것으로 간주하여 폐기 처리
2) 방 및 화장실 청소 불량 시 벌점 부여
3) 주류 반입 및 실내 흡연의 증거가 명백한 경우 (예: 빈 술병, 담배냄새 밴 방, 담배꽁초 발견 등) 벌점 부여 및 다음 학기 입사 제한
다. 외부인 출입
1) 대상: 짐을 옮기기 위해 외부인(친구, 선후배, 부모님 등)의 도움을 받아야할 경우 정해진 시간에 가능
2) 허용 기간
12월 18일(목) / 19일(금): 10:00 ~ 20:00
12월 20일(토): 9:00 ~ 11:00
* 시험이 끝나지 않은 사생들이 있을 수 있으므로, 불편을 주지 않도록 필히 주의 바랍니다.
라. 주의사항: 카드키를 비롯하여 생활관에서 지급한 모든 물품은 각 안내실에 본인이 직접 반납·확인하고, 퇴사하시기 바랍니다. (분실, 파손 시 직접 수수료 납부)
4. 짐 보관 안내
가. 계절학기 입사예정자: 2. 20.(토) ~ 12. 28.(일)까지 청연1, 청연2학사 세미나실에 짐 보관 가능
자세한 사항은 관련 공지사항을 꼭 확인하시기 바랍니다.
[2025-겨울학기 짐 보관 안내] https://wjdorm.yonsei.ac.kr/wjdorm/board/notice.do?mode=view&articleNo=72200&article.offset=0&articleLimit=10
5. 기타 문의사항
가. 이메일: dormi123@yonsei.ac.kr (정규학기), mjdorm@yonsei.ac.kr (방학 중)
나. 생활관 홈페이지: https://wjdorm.yonsei.ac.kr - 상담게시판 Q&A
다. 전화: 033)760-5300 (평일 09:00~17:00, 점심시간 12:00~13:00는 제외)
2025 Fall Dormitory Move-Out Notice
1. Eligible Students: All current dormitory residents
※ Students applying for the summer session (24 nights): Must move out and re-enter after 13:00 on December 28 (Sun).
※ Students applying for long-term stay (62 nights): Must move out and re-enter after 8:00 on December 20 (Sat).2. Move-Out Deadline: 11:00 AM on December 20, 2025 (Sat).
3. Move-Out Instructions
A. Procedure
Clean your room and organize belongings ▶ Log in to Yonsei Portal → “Check-in/Check-out[퇴사처리]” menu → Complete "Move-Out Processing" ▶ Visit the dorm office ▶ Return key card + Sign move-out form ▶ Move-out complete“Check-in/Check-out[퇴사처리]” Details
- How to: Yonsei Portal → Dormitory → “Check-in/Check-out”
- Required info: Enter move-out date, check for any facility damage or missing items
※ If any key card or room item damage is found after the deadline, a fee will be charged.
※ Move-out checklist includes: Refrigerator (clean/damage), mosquito net, drying rack, chair, desk, bookshelf, bed, wardrobe, toilet brush, room cleanliness, showerhead restoration*, etc.- * If a personal showerhead was used, please reinstall the original before leaving.
Key Card Return
If the key card is not returned at the dorm office, certificate issuance will be restricted- Restricted documents: Transcripts, enrollment certificates, etc.
B. Post-Move-Out Inspection
- 1) Items left in rooms after the deadline will be discarded
- 2) Penalty points will be issued for poor room or bathroom cleaning
- 3) Evidence of alcohol or smoking indoors (e.g., empty bottles, cigarette smell, cigarette butts) will result in penalty points and restriction from dorm entry next semester
C. External Helpers
- 1) External helpers (friends, seniors, parents) may assist with moving items only during designated times
- 2) Allowed entry times:
- December 18 (Thu) / December 19 (Fri): 10:00–20:00
- December 20 (Sat): 9:00–11:00
※ Be mindful that some residents may still be taking exams.
D. Caution: All items provided by the dormitory (including the key card) must be returned in person to the dorm office. Any loss or damage will incur a fee.
4. Storage Guide
A. Winter session residents: You may store your luggage in the seminar rooms of Cheongyeon 1 & 2 Halls from Dec. 20 (Sat) to Dec. 28 (Sun).
※ Items not collected within the period will be discarded immediately, and no extension is allowed.
※ Please check the related notice for details.5. Inquiries
A. Email:
Regular semester: dormi123@yonsei.ac.kr
- Vacation period: mjdorm@yonsei.ac.kr
B. Dormitory website: https://wjdorm.yonsei.ac.kr → Q&A board
C. Phone: +82-33-760-5300 (Weekdays 09:00–17:00, lunch break 12:00–13:00)
<2025年春季学期宿舍退宿通知>
1. 对象:所有宿舍在住学生
※ 申请暑期学期(24晚)者:办理退宿后,可于 12月28日(星期日)13:00以后 再次入住。
※ 申请长期入住(62晚)者:办理退宿后,可于 12月20日(星期六)18:00以后 再次入住。2. 退宿截止时间:2025年12月20日(星期六)上午11:00前。
3. 退宿指南
A. 退宿流程
打扫房间并整理行李 ▶ 登录延世门户 → “入住/退宿处理”菜单 → 完成“退宿处理[퇴사처리]” ▶ 前往各学舍值班室 ▶ 交还门卡 + 签署退宿表 ▶ 完成退宿“退宿处理[퇴사처리]”内容
1)操作方法:延世门户 → 宿舍 → “入住/退宿处理”
2)内容:填写退宿日期、确认设施及家具是否损坏※ 若在退宿截止后发现卡或设备损坏,将收取相关费用
※ 检查项目包括:冰箱清洁/损坏、蚊帐、晾衣架、椅子、书桌、书架、床、衣柜、马桶刷、房间清洁、淋浴喷头恢复*、其他(如浴室清洁)- * 使用个人淋浴喷头者,请在退宿前恢复原状
门卡返还
若未在退宿时归还门卡,将限制开具学校证明- 包括成绩单、在学证明等
B. 退宿后特别检查事项
1)退宿截止后遗留的物品将视为废弃物并处理
2)房间或浴室清洁不彻底将被扣分
3)若发现明确饮酒或吸烟痕迹(如空酒瓶、烟味、烟蒂等),将被扣分并限制下学期入住C. 外部人员协助搬运规定
1)如需朋友、学长姐或父母等协助搬运行李,仅可在规定时间内出入宿舍
2)允许时间:- 12月18日(周四)/ 12月19日(周五):10:00–20:00
- 12月20日(周六):9:00–11:00
※ 考虑部分学生尚未考试,请勿打扰他人
D. 注意事项
包括门卡在内的所有宿舍物品,需本人亲自到值班室归还并确认。如有遗失或损坏,将由本人承担费用。4. 行李寄存指南
A. 冬季学期入住学生: 可在 12月20日(周六)至12月28日(周日) 将行李寄存在青渊1、青渊2宿舍研讨室。
※ 逾期未领取的行李将立即丢弃,且不能延长寄存时间。
※ 详情请查看相关公告。5. 咨询方式
A. 电子邮箱:
B. 宿舍官网:https://wjdorm.yonsei.ac.kr → Q&A 咨询栏
C. 电话:033-760-5300(工作日09:00–17:00,中午12:00–13:00休息)


